Čo chcú hotelieri od politikov

Počas Jesenného stretnutia hotelierov v Bešeňovej debatovali hotelieri aj so zástupcami politických strán, ktoré podľa aktuálnych prieskumov majú šancu dostať sa v budúcoročných voľbách do parlamentu.

443943
27.10.2015 / jh
Wellness Hotel Chopok

Zväz hotelov a reštaurácií SR prítomným politikom predstavil 9 priorít na zvýšenie konkurencieschopnosti slovenského cestovného ruchu, ktoré môžu priniesť nové pracovné miesta a zabezpečiť ďalší rozvoj regiónov.

Hoci boli oslovené všetky relevantné strany, pozvanie napokon prijali: Richard Sulík (SaS), Peter Belinský (KDH), Róbert Auxt (Sieť) a Karol Konárik (SNS). Zhodli sa v tom, že na Slovensku stále chýba systémová a ucelená podpora cestovného ruchu zo strany štátu a minulé vlády ako aj súčasná vláda premrhala mnohé šance, čo samotní hotelieri bytostne pociťujú. Hotelieri zosumarizovali svoje požiadavky do 9 priorít na zvýšenie konkurencieschopnosti slovenského cestovného ruchu. Medzi ne patrí zníženie administratívnej záťaže; zvýšenie podpory a efektívnosti prezentácie Slovenska,  aktívna podpora domáceho turizmu a malého podnikania, zníženie DPH na služby cestovného ruchu, zníženie odvodov, zrušenie daňových licencií, či modernizácia neflexibilného zákonníka práce. Prítomný politici sa s týmito opatreniami stotožnili, až na R. Sulíka, ktorý nechce sektor cestovného ruchu vyčleňovať a je napríklad za paušálne zníženie DPH pre všetkých podnikateľov.

R. Auxt upozornil, že legislatíva sa často mení, čo najmä malí podnikatelia, ktorí v oblasti cestovného ruchu tvoria ž 90%z celkového počtu podnikateľských subjektov, ani nestihnú zaregistrovať a potom sú sankcionovaní zo strany kontrolných orgánov. Rovnako ako aj ostaní diskutujúci kritizoval vysoké daňové a odvodové zaťaženie. Brzdu vidí aj vo vysokej DPH.

Na rozdiel od R. Sulíka je P. Belinský za špeciálny prístup štátu k cestovnému ruchu. Je za nižšiu DPH, ale na začiatku len na ubytovanie, čo by sa podľa neho dalo ľahšie presadiť. „Cestovný ruch je kľúčom k zníženiu nezamestnanosti na Slovensku.“ Prezentoval tiež  návrh tzv. dôchodkového poukazu v hodnote 50 eur pre všetkých penzistov, nielen pre obmedzený počet ako je to v súčasnosti. Navyše by po novom mohli poukaz použiť v ktoromkoľvek hoteli či kúpeľoch. To by podľa neho mohlo vygenerovať asi 16 000 nových pracovných miest.

Karol Konárik sa plne stotožnil s požiadavkami hotelierov. „Keby sa znížilo odvodové zaťaženie mali by podnikatelia priestor na zvýšenie samotnej mzdy a zamestnanci by tak v menšej miere utekali do zahraničia, čo je pre hotely tiež vážny problém.“ Vyzdvihol úlohu rodinných podnikov v cestovnom ruchu, ktoré nemajú na Slovensku žiadnu podporu a pritom sú základom podnikania v tejto brandži. Poukázal  tiež na neefektívnu propagáciu Slovenska v zahraničí Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch (SACR), pretože vynaložené prostriedky sa míňajú účinku a nepremieta sa to v takej miere do nárastu počtu zahraničných turistov. P. Belinský v tejto súvislosti navrhol, aby sa SACR zmenila na štátnu akciovú spoločnosť, v ktorej by mali svoj podiel aj oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu a mohli tak bvplývať na jej chod. Premrhanou šancou je aj ministerstvom zahraničia nedotiahnutý proces tzv. brandingu Slovenska, ktorý by pomohol pri prezentácii krajiny počas nášho predsedníctva v Rade EÚ.

R. Sulík sa vyslovil za sústredenie agendy cestovného ruchu pod jedno ministerstvo, najlepšie hospodárstva.  „Potrebujeme výrazne zlepšiť podnikateľské prostredie a prijať opatrenia pre zlepšenie všetkých podnikateľov.“ Mnohé problémy aj v Horeca sektore by podľa neho vyriešil ním navrhovaný odvodový bonus, ktorý je spravodlivejší, solidárnejší a nahrádza aktuálny komplikovaný, neefektívny a neudržateľný systém.

© 2015 News and Media Holding

Diskusia (0reakcií)