Atraktívny vinársky turizmus

Vo svete na vzostupe, na Slovensku prvé lastovičky

399965
19.9.2013 / Jarmila Horváthová
Jarmila Horváthová

Približne 17 miliárd eur ročne predstavovali pred piatimi rokmi celosvetové príjmy z vinárskeho turizmu. Toto číslo uvádza štúdia European School of Management, ktorá tiež priniesla informáciu, že ročné príjmy z turizmu spojeného s vínom rastú o deväť percent. To znamená, že v súčasnosti už presiahli celosvetovo 20 miliárd eur.

Len v susednom Rakúsku odhadujú príjmy z neho na cca 500 miliónov eur, ale skutočné čísla sú ešte oveľa vyššie, pretože napríklad jednodňových návštevníkov vinárstiev a vinárskych oblastí je ťažké evidovať. Ako sa vyjadrila pre rakúske médiá šéfka rakúskeho touristboardu Österreich Werbung Petra Stolba, zatiaľ sú vínne cesty okrajovou záležitosťou, turisti cestujúci za vínom tvoria v Rakúsku asi dve percentá hostí v ubytovacích zariadeniach, majú však jasnú perspektívu rastu.

Pre vinárske oblasti je vínny turizmus zaujímavý aj preto, že ľudia, ktorí cestujú za vínom, sú väčšinou lepšie finančne situovaní a míňajú viac peňazí ako bežní turisti. V zahraničí sa až jedna tretina ubytováva v štvor- a päťhviezdičkových hoteloch.

Tam, kde to vedia robiť, prináša vinársky turizmus slušné peniaze, napríklad v americkom štáte Oregon, ktorý má rozlohu viníc o tretinu menšiu, ako je ich rozloha na Slovensku, vyrátali, že ročne prináša asi 100 miliónov dolárov a v tom nie sú zarátane výdavky na víno, ktoré si hostia kupujú.

Vinice Terra ParnaZdroj: Jarmila Horváthová

Na Slovensku je vinársky turizmus v začiatkoch, aj keď tu roky existuje množstvo populárnych vinárskych podujatí. Niekoľkodesaťročnú tradíciu majú vinobrania, veľmi populárne a navštevované sú dni otvorených pivníc a vinohradov, ktoré sa konajú v jednotlivých vinárskych oblastiach, ale aj jednotlivo vo vinárskych dedinách či mestách.

Vinárskemu turizmu prišli na chuť aj mestá, ktoré síce majú vinársku tradíciu, ale roky boli považované za nevinárske. Napríklad Košice sa prezentujú aj v zahraničí ako brána do Tokajskej vinohradníckej oblasti. Minulý víkend sa tu konali po siedmy raz Košické slávnosti vína. Miestna organizácia cestovného ruchu Košice Turizmus organizuje výlety do Tokaja a podľa riaditeľky organizácie Ivety Niňajovej je o ne veľký záujem. V Bratislave chcú naštartovať vínny turizmus aj novou expozíciou Národného salónu vín SR, ktorá je v Múzeu vinohradníctva v Apponyiho paláci.

Najucelenejší produkt však túto jeseň vytvorili v Trnave, kde organizácia cestovného ruchu Trnava Tourism prezentuje región Tirnavia ako Región svetových vín. Podľa riaditeľky Trnava Tourism Petry Blažejovej, vychádzajú z toho, že v Trnave a okolí sa nachádzajú najúspešnejšie slovenské vinárstva, ktoré zo svetových vinárskych súťaží nosia medaily. Preto chcú návštevníkov do mesta pritiahnuť práve na víno a jeho históriu. Pre cezpoľných vytvorili balíčky s ubytovaním v trnavských hoteloch a penziónoch, prehliadkou mesta s akcentom na históriu výroby vína a vínnou tour po miestnych vinárstvach s ich prehliadkou a degustáciou vín. Prvé prehliadky začínajú už tento víkend.

Dočítali ste článok z TRENDU
Článok vyšiel v týždenníku TREND 37/2013. Ak ste predplatiteľ TRENDU alebo TRENDU Digital, prihláste sa alebo si aktivujte predplatiteľský prístup.
Vyberte si predplatné od 4,45 €

© 2013 News and Media Holding

Diskusia (0reakcií)

Nájdi reštauráciu alebo hotel
Víno roka