Prečo v USA chutí hornoorešanské

V novembri dorazil do amerického Bostonu kontajner z vínom od orešanského vinárstva Víno Dious. V americkom štáte New Hampshire už boduje u zákazníkov, lebo ovocnosť a sviežosť slovenských vín z Horných Orešian dostali Američanov z jedného z najbohatších štátov USA.

434228
8.2.2015 / Milan Nemec
Víno Dious

V New Hampshire nepoznajú na rozdiel od ostatných amerických štátov DPH.  Preto sa stal cieľom nákupov obyvateľov z okolitých štátov. Predá sa tam najviac vína v USA. Víno Dious si tým, že si vybralo New Hampshire ako odrazový mostík na vkročenie na americký trh s vínom, urobilo brilantný krok. Miestni patria medzi najsolventnejších Američanov, vínu rozumejú a kupujú ho. Nadovšetko radi sa nechajú prekvapiť novými chuťami a vôňami vín, ktoré sú pre nich exotické.

Do Ameriky išlo Víno Dious s veľkými plánmi. „Dopadli z môjho pohľadu nad očakávanie,“ hovorí Branislav Fischer z Vína Dious. „Vínko malo veľký ohlas a úspech. Bola to aj kombinácia exotiky, lebo podľa mňa ľudia z ochutnávok doteraz netušia, kde to Slovensko vlastne je. Azda len tušia, že leží niekde pri Taliansku.“  Doplnil s úsmevom a hneď pridal, že na druhej strane za úspech vďačí pre Američanov prekvapujúcej chuti ich vína.  Podľa neho za tým stojí kvalitné hrozno, šetrné spracovanie, skrutkovací uzáver a duša všetkých, ktorí toto vínko vyrábajú.

„Odrody ako welsh riesling (Rizling vlašský),  Grüner Veltliner (Veltlín zelený) či  Blaufränkisch (Frankovka modrá) sú pre nich exotické. Američania používajú tieto nemecké názvy preto, lebo ich prebrali ako medzinárodne zaužívané.“ Vína ich oslovili sviežosťou a ovocnosť. Orešanský vinár mal možnosť ochutnať americké biele vína pri minulej návšteve USA v kalifornskom vyhlásenom údolí Napa Valley. Tamojší top vinári ich väčšinou dávajú dozrieť do barikových sudov. „V nich strácajú celú svoju ovocnú hrdosť a sú potom akési utrápené,“ mieni.  

Pootvorené dvere

Ich obchodník zo zámoria prejavil záujem o tri biele prívlastkové vína ročníka 2013 – Rizling vlašský (neskorý zber), Veltlínske zelené (neskorý zber), Chardonnay (výber z hrozna), ružový Cabernet Sauvignon rosé (výber z hrozna) 2013 a dve vyzreté červené vína – Frankovku modrú (výber z hrozna) 2012 a Cabernet Sauvignon (výber z hrozna) 2011. Každé z týchto vín z 300-ročnej Pálffyovskej pivnice v Horných Orešanoch získalo na slovenských nominačných výstavách aspoň jednu zlatú alebo striebornú medailu.

Príjemným zistením bolo, že slovenské vína majú v USA veľký potenciál. „Myslím si, že sme trochu pootvorili dvere aj ostatným slovenským vinárom. Tamojší milovníci vína zistili, že vína zo Slovenska sú čarovné. Amerika môže byť pre nás vinárskym Klondajkom.“ Je to veľká krajina. Víno je tam nielen veľkou módou, ale ho tamojší ľudia majú  radi. Americký obchodník s vínom zatiaľ síce kúpil a predáva vína z Orešian, ale by chcel ponúknuť za Atlantikom aj vína od iných slovenských producentov.

„Je to šanca, ako môžu slovenskí vinári prežiť,“ tvrdí Branislav Fischer. Myslí najmä na tlak, ktorý vytvárajú dovozy zahraničných vín na slovenský trh a ich konkurenciu, často za dumpingové ceny. „Vôbec nemám problém spojiť sa s inými malými a strednými vinármi a spolu vyvážať víno do Ameriky.“ Stálo ho to kopec energie, nápadov a samozrejme aj veľa peňazí. Ale bez toho sa takto nasmerovaný vinársky biznis nemôže podariť. „ Tým, že som bol v Amerike osobne, som pomohol rozbehnúť obchod s vínom.“  Nedávno  Orešanci prezentovali  svoju produkciu v najvýznamnejších mestách tohto bohatého amerického štátu v Hampstead, Keene, Concord, Nashua a vo Walpole.

Historická retro etiketa zvíťazila  

Okrem Američanov prišli orešanské víno ochutnať naši rodáci, veľa Poliakov, Rusov a Ukrajincov, ktorí podnikajú a žijú v New Hampshire. Do Ameriky Víno Dious pripravilo novú retro etiketu. Žiadne úlety, ktoré sú bežné na etiketách amerických vín, keď treba zaujať na pultoch za každú cenu. „Keď klienti zbadali našu klasickú etiketu vo francúzskom historizujúcom štýle, okamžite ich zaujala.“ Je na nej zobrazená spomínaná tristoročná Pállfyovská pivnica, kde vína orešanského vinárstva zrejú. „Pre Američanov je tristo rokov histórie niečo ťažko predstaviteľné,“ spokojne sa usmial B. Fischer na znak toho, že sa trafili s etiketou do čierneho.

Orešanci predávajú svoje víno  v New Hampshire v obchodoch, vinotékach a reštauráciách. Jeho cena je v strednej cenovej úrovni. Kontrolu nad predajom vína má štát, ten  určil cenu, za ktorú sa bude víno predávať pre obchody a pre reštaurácie. „Cena našich vín je štandardná, ale kvalita nadštandardná,“ konštatoval B. Fischer po ochutnaní amerických vín v rovnakej cenovej kategórii. Na otázku, či by rovnako obstáli aj vína od malých a stredných vinárov zo Slovenska, jednoznačne súhlasil. 

Diskusia (0reakcií)