Ako sa robí gastrofestival v réžii mesta

Jahodová Nitra sa začala takpovediac ako marketingová nadstavba bežného mestského jarmoku, resp. širšej akcie zloženej z rôznych kultúrnych podujatí.

467937
10.6.2017 / jh
Nitrianska OCR

Po piatich rokoch sa mesto Nitra prostredníctvom svojej oblastnej organizácie cestovného ruchu ruchu (NOCR) rozhodlo odlíšiť ju viac od ostatných akcii. Vtedy sa zmenil celý koncept smerom ku gastrofestivalu ako ich poznáme z väčších miest.

Kraj jahôd

Najväčšou zmenou bol samotný výber vystavovateľov a stánkov, pretože práve ten sa stal základom celého konceptu. Festival si vybral tri základné podmienky – pozvať výlučne vystavovateľov z Nitrianskeho kraja, osloviť len výrobcov a nie obchodníkov a tiež vylúčiť veľké značky aj reklamu. Ako hovorí autor nápadu a spoluorganizátor Viktor Klimo (na portáli www.etrend.sk publikuje sekciu Delikatesy), napriek veľkosti kraja boli tieto podmienky veľmi obmedzujúce aj pre samotných organizátorov, ale zároveň dávali jasné mantinely pri výbere. Niektoré špeciality sa hľadali ťažšie, a tak sa stalo, že menší výrobca syra z Trnavského kraja je doteraz jedinou výnimkou akcie.

V prvom ročníku prešlo sitom zhruba 40 mien a podarilo sa nimi pokryť všetko od jedál, cez nealko, pivo až po miestne špeciality. Jahodová časť zostala ako premostenie k predošlým ročníkom a odkazuje na tradíciu pestovania jahôd v okolí mesta. Tie sa tam pestujú dodnes, najmä v Malante a pri Žiranoch. Kedysi ste ich našli priamo pod Zoborom aj v blízkych Nitrianskych Hrnčiarovciach a Štitároch. Tri ďalšie roky trvalo festivalu, kým sa jahody objavili v jedlách a ponuke väčšiny  stánkov. V mnohých prípadoch aj vo veľmi kurióznych kombináciách, napríklad jahodovom pive z minipivovaru, prípadne v šalátoch alebo mäsitých jedlách. Stánky s jahodovou ponukou sú vždy označené týmto ovocím, takže návštevník má ľahšiu orientáciu.

Jahodová Nitra 1 Zdroj: Nitrianska OCR

Ťažké hľadanie tieňa

V tomto ročníku bolo síce menej stánkov, ale pribudlo viac nových mien. Festival odprezentoval napríklad troch menších výrobcov cíderu, tri minipivovary a nechýbala ani aktuálne moderná streetfood zóna s burgrami aj tradičnejšími plnenými plackami. Ak niečo návštevníci kritizovali, potom to bol skromný počet stánkov s čerstvými jahodami.

Festival si prešiel cez niekoľko detských chorôb. V úvode dokázal strhnúť masy vďaka novinkám aj kultúrnemu programu, nevedel však na obrovskom rozpálenom námestí poskytnúť svojim návštevníkom dostatok komfortu a tieňa. Tento problém sa postupne snažia organizátori  riešiť, ale minulý rok ho paradoxne zastihol celodenný dážď. Keďže ide o jednodňovú akciu, odrazilo sa to aj na návštevnosti.

V tomto roku mal znovu slnko a horúčavu, ale minimálne už nechýbala cisterna s pitnou vodou a niekoľko oddychových zón so slnečníkmi a stanom. Keďže ide o nekomerčnú akciu, organizátor musí žongľovať medzi tým, aby našiel tieň v rovnakej miere pre návštevníkov aj samotných vystavovateľov. V prípade mäsových špecialít, čokolády alebo vína je to viac než pochopiteľné. Teplo zvykne ustúpiť okolo šiestej veče a prakticky celé námestie pred Divadlom Andreja Bagara sa zaplní ľuďmi, ktorí tu stretávajú svojich známych. Akciu vždy zakončí mohutný bubenícky sprievod v rámci medzinárodného festivalu bubnov a perkusii drumpoint Slovakia, ktorý je tiež súčasťou programu.

Pritiahnuť návštevníkov z iných miest

Zvykli sme si, že gastronomické akcie mávajú zavedené platidlo vo forme špeciálnych kupónov. Tu s nimi tiež začali, v prvom ročníku však zvolili nešťastnú kombináciu kupónov a hotovosti. V druhom už bolo všetko na kupóny, v treťom ich organizátori nakoniec zrušili a prešli na hotovosť. Prišli síce o možnosť podrobnejšie sledovať dáta, ale určite týmto zjednodušením získali body u návštevníkov. Nič totiž nenaštve viac ako keď ste nútený kúpiť si balík kupónov, na konci vám zostanú jeden-dva posledné a nemáte ich ako minúť, pretože všetko stojí nad túto hranicu. Stánky tiež dostali lepšie možnosti v cenotvorbe.

Gastrofestival Jahodová Nitra spolu s Otvorením kultúrneho leta je vyslovene regionálnou akciou a zatiaľ najviac priťahuje samotných Nitranov. Napriek tomu sa ich NOCR snaží propagovať aj za hranicami svojho kraja a pritiahnuť tak návštevníkov z ostatných väčších miest. Podmienky na to má, ale bude musieť ešte zapracovať, ak chce k sebe dostať napríklad Bratislavčanov z rakúskych zážitkových akcii. Už dnes sa ale dá povedať, že gastrofestival s takýmto konceptom a v réžii samosprávy, je na Slovensku ojedinelý.

© 2017 News and Media Holding

Diskusia (0reakcií)