Príbeh Červenej čiapočky, ktorá pobláznila Nemcov

Sekt Rotkäppchen (čiže Červená čiapočka – podľa červenej pokrývky zátky) má bohatú históriu plnú kurióznych zvratov.

469020
6.7.2017 / Ján Blažej
Ján Blažej

Vo bývalej Nemeckej demokratickej republike sa sekty zo západnej časti Nemecka nepredávali, ale „východnom“ Nemecku masovo vyrábaná Rotkäppchen (čiže Červená čiapočka – podľa červenej pokrývky zátky), sekt z mesta Freyburg v spolkovej krajine Sasko-Anhaltsko, nebola nijaká nanútená domáca trápna náhrada.

Sekt a jeho výroba z Freyburgu má totiž bohatú históriu, plnú až kurióznych zvratov. Mesto a vinohrady sú v Saale-Unstrute, najsevernejšej vinohradníckej oblasti v Európe a sekt tam vyrábajú už vyše pol druha storočia.

Keďže Freyburg bol hlavným mestom vinárskeho kraja, podnikaví bratia Moritz a Julius Klossovci a ich kamarát Carl Foerster v roku 1858 začali obchodovať s vínom. A keďže chceli mať niečo extra, o dva roky neskôr sa pokúsili z miestnych vín vyrábať sekt. Na miestnom trhu sa stal hitom, lebo PR mu urobil sám cisár Wilhelm II.

Šumivé Rotkapchen fľaše Zdroj: Ján Blažej

Nahlas ho pochválil počas vojenských manévrov pri Freyburgu. Keďže sekt bol vždy vyhľadávaný v  nemeckej dobrej spoločnosti a, samozrejme, aj v dôstojníckych kasínach, vojenskí obstarávatelia tekutého proviantu kupovali prednostne to, čo chutilo jeho veličenstvu.

Fľaša za skoro dva milióny

Sektu sa u darilo až do druhej svetovej vojny, hoci problémy sa občas vyskytli. Napríklad počas nemeckej superinflácie, keď sa v roku 1923 cena jednej fľaše vyšplhala na 1 928 000 mariek, kým bežný robotník mal na hodinu iba 210 mariek.

Robotníci však nikdy sekt nepili, len pivo a pálenku. V týchto ťažkých časoch nemeckej ekonomiky sa výroba sektu zredukovala na polovicu – na 4,5 milióna fliaš v roku 1931. Keď sa krajina zotavila, zátky strieľali opäť častejšie. Až do druhej svetovej vojny. Na jej sklonku dokonca časť závodu museli vypratať pre výrobu zbraní.

Po vojne, keď sa táto časť Nemecka dostala do sovietskej okupačnej zóny, Červená armáda na sektáreň uvalila nútenú správu a po vytvorení NDR bola znárodnená. Vláda ju zmenila na národný podnik a pracujúci pili statočne. Popularita Červenej čiapočky vzrástla až tak, že museli pristaviť dve ďalšie haly, aby v osemdesiatych rokoch plnili až pätnásť miliónov fliaš ročne. Na obyvateľa vrátane dojčiat a detí to znamenalo ročne takmer fľašu bubliniek.

Šumivé sudZdroj: Ján Blažej

Zjednotenie Nemecka prinieslo obavy, či sa v konkurencii západonemeckých značiek Rotkäppchen neutopí. Privatizácia však priniesla kapitál, dobrých obchodníkov a sektáreň postupne získala až 30 percent celonemeckého trhu. Na to však už miestne vinohrady nestačili a firma zriadila ďalšie závody pri vinohradoch v Durínsku, Sasku-Anhaltsku, Hesensku a Bádensku-Württenbersku.

Aj na západe

Vyrábajú deväť sektov, aj dva nealkoholické. Štyri druhy šumivého nápoja s chuťou jahôd, bazových kvetov, granátových jabĺk a manga nazvali Fruchtsecco a úspech má stále aj nápad z roku 1971 – do dvojdecových fľašiek plnia Mocca Perle – šumivé víno s príchuťou kávy. Značka Rotkäppchen znamená aj sedem druhov vín.

Stará výrobňa s vežou – svetlíkom a piatimi poschodiami je dnes pamiatkovým objektom aj obľúbeným turistickým cieľom. Za dvanásť rokov tam prišiel milión zvedavcov. V zime návštevníkom pri prehliadke núkajú k sektom aj rôzne pralinky alebo Červenú čiapočku ako varený sekt.

ŠumivéZdroj: Ján Blažej

Atrakciou je obrovský sud, vyrobený v roku 1896 z dvadsiatich piatich mohutných dubov. Doň sa vmestil mok na 160-tisíc fliaš budúceho sektu. Do roku 1935 tam raz do roka vyrábali „sektcuvée“. Bývalá hala plniarne je dnes Pivničné divadlo, kde sú pravidelne koncerty, operetné predstavenia, divadlo a eventy.

Diskusia (0reakcií)