Japonci nútia kapra piť víno

Krajina vychádzajúceho slnka, teda Japonsko, je pre vinárske prekvapenia a zázraky ako stvorená.

463212
14.2.2017 / Milan Nemec
i.ytimg.com

Strapec hrozna za tisícky eur, mačacie víno, kúpele v novom Beaujolais či nadájanie kapra vínom proti zlým duchom. Ale napriek týmto zvláštnostiam sa za posledné roky na tamojšom trhu darí slovenským vínam.

Strapec špeciálneho hrozna Ruby Roman sa nedočká konca v podobe vína, lebo sa na pravidelných burzách predáva za tisícky eur. Japonci a Japonky majú sviatok vína, ktoré sa pije a zároveň sa v ňom kúpe. Načo ťahať drevo do lesa, nie? Takto vítajú nové Beaujolais. Najmä mladí muži a ženy sa ponárajú  do rovnakej tekutiny, akú majú v pohároch, teda Beaujolais nouveau. Víno je dobré pre kompletné zdravie, tvrdia. Dodávajú, že pri tomto kúpeli im vsiakne červené do pokožky, ktorá je potom jemnejšia. Beaujolais kúpele sa organizujú v kúpeľnom rezorte Kowakien západne od Tokia.

Ďalšia zvláštnosť - iba v Japonsku vyrobili víno pre mačky. Mačacie víno nemá žiadny alkohol. Skladá sa z hroznovej šťavy, vitamínov a výťažku z rastliny Kocúrnika obyčajného. A len v Japonsku nútia piť každý rok kapra víno, aby sa nielen držitelia nadájajúcej fľaše zbavili zlých duchov.

Opijú proti démonom len jediného kapra

Ako sa píše na webovej stránke britského denníka The Daily Mail, v japonskom meste Tonami už od roku 1816 každý rok ide takpovediac o život jedinej rybe... čo je to oproti našej kaprej genocíde vždy pred Vianocami... Vtedy musí 42- ročný muž v tamojšej rieke uloviť kapra. Ryba potom musí vypiť  fľašku  ryžového vína. Teda vypiť, nalejú ju do nej.

Spolu s rybárom to má na starosti 33 – ročná žena. Kapra, či to zvládne alebo nie,  považujú za očisteného strážcu rieky. Po celý nasledujúci rok zaháňa z rieky a od domorodcov démonov.

Počas obradu muž nesie živého kapra vo vedre ku rieke. Zatiaľ čo vyvolená žena nesie fľašu japonského ryžového vína. Na všetko dohliada šintoistický kňaz. Potom vstúpia do rieky a muž drží kapra tak pevne, aby bol v pokoji a žena mohla naliať víno rybe. Na konci obradu kapra dajú späť do vody. Tento rok si pozrelo ceremoniál zaháňania nečistých síl až osem tisíc návštevníkov, nielen z Japonska. Proti tomuto zvyku už roky protestujú aktivisti, ktorí ho označujú za týranie zvierat.

Ku všetkému sa vyjadrujú aj odborníci. Zhodujú za na dvoch názoroch. Po prvé alkohol nemá veľký vplyv na ryby, pretože väčšina z neho im uniká vo vode cez žiabre. A po druhé sa odvolávajú na vedeckú štúdiu z roku 2014, ktorá uvádza, že ak dávali rybkám zvaným zebričky pokusne alkohol, plávali dvojnásobne rýchlejšie, len čo sa ocitli znovu vo vode.

Japonci ľúbia naše vína

Je to naozaj skvostný príklad porekadla: Iný kraj, iný mrav. Nielen popíjanie s kaprom, ale aj všetky hore spomínané vínne perličky, však nemôžu zabrániť tomu, aby slovenské vína úspešne nebodovali v Japonsku. Napríklad v originálnej japonskej vinárskej súťaži, kde hodnotia vína len ženy.

Po prvýkrát vo februári 2014 zorganizovala túto špeciálnu vinársku dámsku súťaž Japan Women’s Wine Awards Sakura azda najznámejšia japonská somellierka Tanabe Yumi. Bola aj u nás na Slovensku, kde osobne navštívila viacero vinárstiev. Rozdala množstvo cenných rád, ako bodovať na japonskom trhu.

Už šiesty rok dováža do Japonska slovenské vína Masaya Suzuki. Potvrdil  trend vzostupu popularity slovenského vína v krajine vychádzajúceho slnka. Čo je najdôležitejšie, slovenské moky chutia najmä mladým a vzdelaným ľuďom. Čiže slovenské víno má o budúcnosť v Japonsku  postarané. Za posledné roky tam síce zaznamenali celkový pokles v spotrebe alkoholu, ale jediný alkoholický nápoj, ktorý sa teší rastúcej obľube, je víno, pripomenul.

Víno nielen na oslavách

Na Slovensku sa víno pije vo väčšom množstve , keď máme meniny, narodeniny, Silvester či koniec pracovného týždňa. Japonci a Japonky na rozdiel od našej kultúry nemajú vyslovene špeciálne dni,  kedy si doprajú viac vínka ako po všedné dni. Ako k nim však zo Západu postupne prenikajú sviatky ako sú Vianoce alebo Sviatok sv. Valentína, obchodné domy organizujú veľké predajné akcie, kedy sa snažia predstaviť a predať zákazníkom svoje vina.

Samozrejme, víno sa teší svojej obľube počas rôznych osláv, svadieb či osláv Nového roka, no vtedy sa konzumuje vo väčšej miere aj ostatný alkohol. V poslednej dobe sa v Japonsku rozmohli tzv. „homeparties“. Mladí ľudia si čoraz častejšie otvoria sami fľašu doma, zavolajú k sebe pár  priateľov a strávia príjemný večer v ich spoločnosti a lahodného moku, upozornil na nový vínny trend M. Suzuki.

Diskusia (0reakcií)