V Česku sa pije viac vína, ako v minulosti

Česi (s nielen Moravania), pijú víno častejšie ako v minulosti a sú ochotní priplatiť si za kvalitu.

464880
29.3.2017 / mn
www.vino-vinobrani.cz

Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spotrebiteľského správania, ktorý si objednal český Vinársky fond a informovali o ňom české médiá. Prieskum potvrdil jasnú preferenciu moravských a českých vín. Spotrebitelia tuzemským vínam dávajú prednosť kvôli lepšej chuti a kvalite. Medzi konzumentmi pribúda žien.

Víno si v Česku obľúbili tri štvrtiny dospelej populácie, čo je dlhodobo pomerne stabilný ukazovateľ. Vyvíja sa vnímanie kvality vína. Stále viac Čechov dokáže oceniť kvalitné víno, čo sa prejavuje v ochote minúť viac peňazí za skutočne dobré víno. Oproti roku 2012 vzrástla priemerná mesačná útrata za víno o 65 českých korún (2,41 EUR) na 379 korún (14,03). Za fľašu pre vlastnú spotrebu sú obyvatelia ČR ochotní zaplatiť až 155 korún (5,74), čo je v porovnaní s rokom 2012 o 33 korún viac (1,22). Ako darček kupujú Česi vína priemerne až za 229 korún (8,47).

Mesačnú útratu za víno nezvyšuje len výber drahších vín, víno sa pije aj častejšie, ako uviedla tretina opýtaných. Od roku 2012 tiež ubudlo konzumentov, ktorí si na jedno posedenie nedajú viac než dve deci vína, a naopak mierne narastá počet tých, ktorí si doprajú od troch deci až po celú fľašu. Priemerne za týždeň Česi vypijú 0,53 litra vína, a to najčastejšie vo večerných hodinách.

Česi preferujú moravské a české vína

„Moravské a české vína sú pre našich spotrebiteľov jednoznačnou voľbou kvality. Preferuje ich 60 percent Čechov. Vína z Moravy a Čiech sú nám najbližšie a máme ich najradšej najmä kvôli ich lepšej a všeobecne vyhovujúcej chuti a vysokej kvalite. Svojim nákupom ale tiež radi a cielene podporujeme moravských a českých výrobcov,“ uviedol Jaroslav Machovec, riaditeľ Vinárskeho fondu. Fond si pravidelné prieskumy spotrebiteľského správania objednáva už od roku 2006.

Ruka v ruke s väčšou preferenciou kvalitných vín ide aj znalosť značky Vína z Moravy, vína z Čiech, ktorú udeľuje Vinársky fond. Značku pozná už 78 percent konzumentov vína, čo je oproti roku 2012 o osem percent viac. Z bielych vín je aktuálne najpopulárnejšie Pálava. Za ňou nasleduje Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon alebo Tramín červený. Z červených vín majú Česi najradšej Modrý Portugal, Frankovku a Svätovavrinecké.

Najviac víno kupujú naďalej v supermarketoch

Hlavným miestom nákupov sú naďalej supermarkety a hypermarkety, kde nakupuje víno šesť z desiatich Čechov. Tretina nakupuje vína tiež vo vinotékach a pätina priamo u vinárov. Víno si ľudia vyberajú najmä na základe predchádzajúcich skúseností, väčšinovo sa zameriavajú na vyskúšané značky, vinárstva a druhy vín.

Diskusia (0reakcií)